Tant Grön - filosoferingar över ditt å datt!

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Tant Grön - 24 september 2014 16:33

Vet inte om inlägget om Hoyorna blev för långt, har ingen aning om det finns begränsningar på det, men en del av texten försvann. Därför lägger jag in detta om sektioner i ett eget inlägg.


Förklaringar till de olika sektionerna:

 

  • Acanthostemma: grekiskans acanthus = a'cantha = tagg och stemma = krans, krona. (Taggig krona)
    H. bilobata – H. brevialata – H. burtoniae – H. davidcummingii – H. gigantangensis – H. halophila – H. heuschkeliana – H. inconspicua – H. incurvula – H. kentiana – H. kloppenburgii – H. leytensis – H. litoralis – H. loherii – H. lucyae – H. memoria – H. micrantha – H. myrmecopa – H. pallilimba – H. panchoi – H. parviflora – H. parvifolia – H. puber – H. rumphii – H. sigillatis – H. tsangii – H. wayetii

  • Angustialatus: latinets angusta'tus = avsmalnad, angu'stus = smal och ala'tus = vingad
    H. chlorantha – H. dennisii – H. dimorpha – H. dischorensis – H. flavescens – H. globulifera – H. ischnopus – H. kenejiana – H. lamingtoniae – H. montana – H. rubida – H. trigonolobus – H. vitiensis

  • Angusticarinatae: latinets angusta'tus = avsmalnad, angu'stus = smal och carinatus = med köl
    H. anulata – H. chinghungensis – H. dickasoniana – H. diptera – H. eitapensis – H. engleriana – H. flavida – H. kastbergii – H. lanceolata – H. vanuatensis

  • Amblyostemma: grekiskans amblyo = trubbig och stemma = krans, krona. (Trubbig krona)
    Som jag har förstått det så har dessa hoyor även färgad nektar
    Hoya diversifolia - H excavata - H kerrii - H meliflua - H obovata. 


  • Ancistrostemma: grekiskans ancistro = krok och stemma = krans, krona.
    H edenii

  • Centrostemma: grekiskans centro = centrum och stemma = krans, krona. (Centrerad krona)
    H. celebica – H. javanica – H. multiflora

  • Cystidianthus: latinets cy'stis = blåsa, bubbla och dia'nthus (gr) = 'av Zeus blomma'
    H. archboldiana – H. campanulata – H. gildingii – H. macgillivrayi – H. megalantha – H. nyhuusiae – H. onychoides – H. patella – H. venusta – H. wallichii

  • Eriostemma: grekiskans erion = ull och stemma = krans, krona
    Numera en egen släkt: affinis - ariadna - ciliata - coronaria - gigas - guppyi - hollrungii - lauterbachii - lutea - madulidii - noeguinensis - peekelii - pulgarensis - purpurea - sussuela -velutina

  • Hoya
    undersektion Lactisuccus: latinets lacti = mjölk och succule'ntus = saftig, su'cus = saft, mjölk, simmig vätska (mjölkvit saft)
    H. acuta – H. aldrichii – H. amoena – H. arnottiana – H. benguetensis – H. bhutanica – H. blashernaezii – H. bordenii – H. callistophylla – H. camphorifolia – H. cardiophylla – H. chunii – H. cinnamomifolia – H. citrina – H. clandestina – H. clemensiorum – H. cominsii – H. deykeae – H. dolichosparte – H. erythrina – H. finlaysonii – H. fuscomarginata – H. glabra – H. hellwigiana – H. incrassata – H. juanngoiana – H. latifolia – H. limoniaca – H. macrophylla – H. meredithii – H. merrillii – H. neo-caledonica – H. neo-ebudica – H. nicholsoniae – H. ovalifolia – H. pachyclada – H. pentaphlebia – H. polystachya – H. pottsii – H. purpureofusca – H. rigida – H. samoensis – H. siariae – H. subquintuplinervis – H. tjadasmalangensis – H. tomataensis – H. verticillata – H. vitellina – H. vitellinoides


    undersektion Hoya:
    H. carnosa – H. crassifolia – H. dasyantha – H. fungii – H. fusca – H. hainanensis – H. jianfenglingensis – H. kerrii – H. kwangsiensis – H. lacunosa – H. lancilimba – H. liangii – H. linearis – H. longifolia – H. lyi – H. mengtzeensis – H. monetteae – H. nervosa – H. obovata – H. pandurata – H. pottsii – H. pubicalyx – H. revolubilis – H. salweenica – H. serpens – H. shepherdii – H. siamica – H. stoneana – H. sylvatica – H. villosa

  • Latiretinacula: latinets lati = bred, reti = nät, cula = formad eller reticula'tus = nätformad, nätlik
    H. griffithii – H. imperialis

  • Oreostemma: grekiskans oreo = gräns och stemma = krans, krona

  • Otostemma: från grekiskans ous, otos = ett öra, öron och stemma = krans, krona.
    H. cumingiana – H. endauensis – H. lacunosa – H. nabawanensis – H. obscura – H. pusilla – H. sipitangensis – H. walliniana

  • Peltostemma: latinets pelta = (liten) sköld och stemma = krans, krona
    H. caudata – H. imbricata – H. flagellata

  • Physostelma: grekiskans physo = blåsa och stelma = krans, krona. (Uppblåst krona)
    H. betchei – H. buruensis – H. cladestina – H. collettii – H. coriacea – H. cystiantha – H. epedunculata – H. fraterna – H. megalaster – H. microphylla – H. obtusifolia – H. oleoides – H. oligantha – H. onychoides – H. papuana – H. polystachya – H. pulchella – H. rhodostemma – H. siariae – H. stenophylla – H. subcalva – H. torricellensis – H. wallichii – H. vitellina

  • Plocostemma: grekiskans ploco = komplex eller ploci = väv, struktur och stemma = krans, krona
    Hoya hypolasia - H densifolia - H cumingiana - H praetori

  • Pterostelma: grekiskans ptero = vinge, fjäder och stelma = krans, krona. (Vingformad krona)
    H australis - H magnifica

  • Skenostemma: grekiskans skeno = motiv och stemma = krona
    En grupp med urnformade blommor som har kronor med kluvna flikar: section (groupe) du genre Hoya regroupant des espčces ā fleurs urcéolées et lobes coronaires bilobés; espčce type Hoya heuschkeliana ; rattachée ultérieurement aux Acanthostemma
    Hoya heuchkeliana
    (flyttad till Acanthostemma)

Länkar: Flora of China - PaKeha's Hoyor - Synonyms of Hoya - Catalogue of Life

 

Uppdatering kommer att ske löpande eftersom jag hela tiden söker ny info och det jag hittat hittills inte är hundra procent säkert.

ANNONS
Av Tant Grön - 10 september 2014 14:03

HOYA - släktet är uppkallat efter botanikern Thomas Hoy

 

Systematik:

Division: kärlväxter - Tracheophyta

Klass: tvåhjärtbladiga - Magnoliopsida

Ordning: gentianaordningen - Gentianales

Familj: oleanderväxter - Apocynaceae

Underfamilj: tulkörtsväxter - Asclepiadoideae
Släkte: Porslinsblomssläktet - Hoya


Jag har inte direkt samlat på Hoyor, men alltid haft en eller flera i min ägo. Den äldsta jag har är en Hoya australis och en Hoya carnosa variegata förmodligen en Krimson Queen... Dessa två har jag haft väldigt länge, kommer inte ens ihåg när jag skaffade dem.

För några år sen skaffade jag några fler och på senare tid har jag fått vad man kallar för Hoya-nojja!   

Därför tänkte jag nu visa vilka Hoyor jag har och vilka som jag kan ta sticklingar av ifall nån blir sugen att köpa.
De allra flesta bilderna är mina egna, men blombilder lånar jag ibland från nätet vilket jag uppger under varje bild. Om någon hittar en bild som inte borde vara här tar jag tacksamt emot en kommentar om det!


Hoya australis Ursprung: Australien, Oceanien. Sektion: Pterostelma

1  
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR 
Detta är min australis till vänster och limoniaca till höger bild 1. Australis har överlevt de mest extrema förhållande hos mig; från början stod den i samma kruka i massor av år och jag vattnade den knappt... den växte naturligvis inte men den överlevde. Till slut planterade jag om den och började sköta om den och den växte som bara den, jag fick skaffa en stor spaljé åt den - bild 2 - detta var för drygt tio år sen. Några blomklasar fick den också - benvita, hårda blommor som verkligen gjorde skäl för porslinsblomma! Efter några år, efter en flytt, hände nåt med den och den nästan dog, men jag räddade några sticklingar och det är dessa jag har idag och som syns på fotot. Nu växer den bra, den står i ett norrfönster med morron- och kvällssol den här tiden på året och den verkar trivas väldigt bra.

Namnet betyder självfallet 'från australien'.
Kolla mina traderaauktioner HÄR

---

Hoya buotii Ursprung: Mt Banahaw, Quezon Province. Luzon, Filippinerna

   
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR 
Denna fina lilla Hoya köpte jag som stickling för ett par år sen och den klarade sig nästan inte! Men jag lät den vara, den levde fast den blev eliminerad till enbart nåt blad... efter ett tag började den dock att växa och är riktigt fin nu. Den har inte blommat än, men växer och mår bra. Den står i ett norrfönster och får kvällssol, det verkar den trivas med. Gula ludna blommor med kryddig doft ser jag fram emot att få se på denna planta!

Namnet betyder 'till ära av Inocentio Buot'

---

Hoya carnosa Ursprung: Kina. Sektion: Hoya

 
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorn HÄR
Carnosa, den hoya som av de flesta kallas för porslinsblomma, den som funnits länge länge ända sen 1800-talet och varit vanlig i hemmen. Min mamma hade en jättestor över en hel vägg och den blommade med jämna mellanrum. Jag har haft carnosa sen jag flytade hemifrån men aldrig lyckats så bra med den... kan bero på att jag varit rätt ointresserad av just carnosan. Plantan som jag har nu kommer från Ede, Offerdal i Jämtland - egenhändigt nallad! Den har stått och stampat sen 2008, men allt beror på mig. Nyligen bestämde jag mig för att NU ska den få ett värdigt liv, jag planterade om den och har ställt den där jag inte kan missa den. Den har kämpat väl i sex år, nu är det på tiden att den får ett värdigt liv!

Namnet carnosa härstammar troligen från latinets carnosus 'köttig, köttfull'.

---

Hoya carnosa x serpens Mathilde Ursprung: kultivar/Emilio Begine, Hoya carnosa x serpens. Sektion: Hoya


Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR   
Inköpt från Stenåsa helt nyligen, den är omplanterad och placerad i en ampel i ett norrfönster med kvällssol. Den ser pigg ut! Blommorna på den här söta korsningen ska vara lite grönaktiga - får hoppas på det, men de kan även få en rosaaktig ton. Serpens doftar karamell, carnosa doftar också sött - kan väl bara bli godisdoft av det!

Uppdaterat: Den har börjat växa nu, det känns  hoppfullt!

Namnet carnosa härstammar troligen från latinets carnosus 'köttig, köttfull'.

---

Hoya carnosa Melanie x ? SV 489 Ursprung: holländsk korsning. Sektion: Hoya


Bilden av blomman är Stenåsas egen.
Också denna är inköpt från Stenåsa. Den är omplanterad och faktiskt delad i tre krukor eftersom det var fyra sticklingar i samma kruka från Stenåsa. Den ser också pigg ut och står i ett norrfönster. Blommorna ska bli kraftigt rosa, lite åt lila om det stämmer med de bilder jag har sett och jag antar att doften är söt som hos carnosan.
Uppdaterat: Tyvärr klarade sig ingen av sticklingarna av outgrundlig anledning, men som tur var hade Stenåsa en liten kruka till salu igen nyligen så jag beställde den och nu står den på fönsterbrädan i vardagsrummet - får verkligen hoppas att den klarar sig. Nya plantan i tredje bilden. 

Namnet carnosa härstammar troligen från latinets carnosus 'köttig, köttfull'.

---

Hoya carnosa variegata - 'tricolor', 'Rubra' eller 'Krimson Queen' Ursprung: Kina. Sektion: Hoya

     
Denna hoya är också en som jag har plågat. Den växer inte fort i min ägo men den har överlevt och den har blommat en enda gång, med EN klase... Nu pysslar jag om den lite mer, så jag hoppas den ska vakna till liv och blomma. Den är f ö väldigt välmående just nu och jag har kunnat ta några sticklingar av den också. Den har även skickat ut stjälkar som är röda med albinoblad - något som jag har läst att just Krimson Queen har en tendens att göra.

Namnet carnosa härstammar troligen från latinets carnosus 'köttig, köttfull'.
Kolla mina traderaauktioner HÄR

---

Hoya dasyantha Ursprung: Kina. Sektion: Hoya undersektion Hoya

    
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR

Köpt från Stenåsa, den har börjat växa och ser ut att må hur bra som helst. Den står i ett norrfönster med morron- och kvällssol den här tiden på året. Blommorna är ganska vita, ludna med parfymdoft - ser fram emot blomningen!

Namnet syftar förmodligen till latinets dasyanthus som betyder 'tjockhåriga blommor'.

---

Hoya denissii IML Ursprung: Guadalcanal Province, Salomonöarna. Sektion: Angustialatus

       
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR
Denna söta Hoya har jag köpt från Stenåsa, den är nyligen planterad och har precis börjat växa! Ser fram emot blomningen: rosa blommor med röd stjärna! Tydligen svag doft vad jag har läst.

Uppdaterat: Den växer sakta men bra och verkar trivas så jag hoppas den kommer igång ordentligt under sommarhalvåret. Och det har den gjort, nu växer den jättebra! 

Namnet betyder 'till ära av Geoff Dennis'

---

Hoya diptera Urprung: Fiji. Sektion: Angusticarinatae

   
Denna hoya gillar jag skarpt, fast att den inte verkar ha så lätt för att blomma. Min har blommat en gång, med så söta blommor i blekgult med röd mitt... Bladen är ljust gröna, fin form och den växer väldigt bra - jag har den som gardin! Har märkt att den trivs ljust men inte i direkt sol och den verkar trivas i mitt söderfönster med inbyggd balkong utanför, inget direkt solljus på fönstret alltså.

Det enda jag hittar om ordet diptera är insektsvärldens tvåvingar - vet inte alls om det har nån koppling till namngivningen av denna hoya. Från latinets Di = två. Ptera = vingar. Det jag kan tänka mig kan ha koppling är att bladen sitter parvis (oftast) och ser faktiskt ut som två vingar - tittade ordentligt på min stora diptera idag.

Kolla mina traderaauktioner HÄR

---

Hoya diversifolia Ursprung: Malaysia, Thailand, Vietnam, Filippinerna, Indonesien. Sektion: Amblyostemma

2  
Diversifolia kan tydligen se ut lite hur som helst. Jag har köpt mina från Stenåsa: det är ssp el-plidicus (möjligen felmärkt och ska vara ssp el-nidicus) bilder 1 och aff crassipes bilder 2. Har planterat dem och de verkar må bra! De står i ett norrfönster med morron- och kvällssol den här tiden på året. Blommorna har en svag och behaglig doft av det jag har läst, de kan skifta lite i färg men håller sig åt rosahållet om jag har förstått det rätt. De producerar mycket nektar.

Uppdaterat: Båda har överlevt vintern hos mig och börjar röra på sig så smått, men jag har sålt crassipes helt och hållet.

Namnet betyder enkelt översatt 'olika blad' (diversifolius = med olika blad). Crassipes = med tjock fot (stängel). El-plidicus = ??

 ---

 Hoya glabra Ursprung: Borneo. Sektion: Hoya undersektion lactisuccus

   
Den här hoyan köpte jag på Norells handelsträdgård i Njurunda för ganska många år sen, om jag inte minns helt fel. Den var omärkt och det tog ganska lång tid innan jag kom fram till att det är en glabra. Jag har den ganska trångt för att den inte ska växa alltför mycket, den får ganska mycket vatten den här tiden på året och den brukar blomma med nån enstaka blomma varje år - dock inte i år, men det kan bero på att jag har flyttat och den tog lite skada av det. Nu trivs den som bara den i mitt skuggade söderfönster och har skickat ut flera nya skott - den har dock inte blommat och det finns inga pedunklar heller. Men denna hoya har man för de otroligt vackra bladen, blommorna är oansenliga, de doftar inte just nåt, de är bleka i färgen och står endast en dag. Det som är fint med blommorna är att de blir helt runda, som en boll! Men det är som sagt bladen som är pricken över i:et här och största bladet på min glabra mäter 25x15 cm!

Namnet syftar antagligen till latinets glaber som betyder 'glatt, kal' - bladen är glatta och kala. Eller glabratus 'nästan glatt (hårlös)'.

Kolla mina traderaauktioner HÄR

 ---

Hoya heuschkeliana rosa Ursprung: Filippinerna. Sektion: Skenostemma (Acanthostemma)

   
Denna söta lilla hoya brukar kallas lingonhoya genom att blommorna har samma form som lingonblommor - men där slutar likheten! Dessa blommor doftar kola, inte nån stark doft utan mycket angenäm. Det finns även en gul och en röd variant - den jag har är rosa. Den är lättskött, trivs ljust men inte i direkt sol, vill ha jämn vattning. Min hänger på en östervägg innanför mitt söderfönster och den verkar trivas bra där!

Namnet har den fått till ära av Mr. Dexter Heuschkel.

Kolla mina traderaauktioner HÄR

---

Hoya lacunosa Ursprung: Malaysia, Sumatra, Java, BorneoThailand. Sektion: Hoya undersektion Hoya

  1 3

Jag har två olika varianter av lacunosa: 'Tove' (ursprung: kultivar Bystrup Planter, Danmark, namngiven efter frun Tove) bild 1 och blomma bild 2, samt var. pallidiflora bild 3. 'Tove' var lika liten som pallidiflora på bilden bara för lite drygt ett halvår sedan, men den tog sig och idag växer den så det knakar. Den har blommat med flera blomklasar och fler är på väg. Blommorna har en ganska stark rosendoft, de skiftar i rosa och är verkligen söta!

Ordet lacunosa kommer från latinets lacunosus som betyder 'gropig, full av luckor' men antagligen även 'mellanrum' och då är det frågan om det är mellanrummen mellan bladen som avses eller som jag läste om en Ipomoea med samma sortnamn, att det syftar till avståndet mellan bladnerverna. Men det kan ju även syfta på att plantan har lite gropiga blad...
Kolla mina traderaauktioner HÄR

 ---
H pallidiflora får tydligen gulaktiga blommor och jag hoppas att den lilla plantan också ska sätta fart - den har börjat växa! Sticklingen köpte jag från nån hoyasamlare via nätet, men jag kommer inte ihåg vem.

Namnets betydelse, som jag har tolkat det, är 'med bleka blommor' (pallidus = blek)
---

Hoya leucorhoda Ursprung: Papau Nya Guinea

 

Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR

Detta är ett Traderaköp som jag är väldigt nyfiken på! Enligt uppgift kan leucorhoda vara detsamma som H schneeii, men uppgifterna går isär - om detta tvista di lärde och jag går inte närmare in på det. Min planta är köpt som leucorhoda och då får den heta det!

Uppdaterat: Jag klippte av ena långa stjälken och har sålt den i bitar på Tradera. Den del jag behöll växer nu för fullt, den verkar trivas i min taklampa ovanför köksbordet - fjärde bilden!

Namnets betydelse kan vara en kombination av latinets leuco's = vit och rhoda = rosa. Blommorna är vitrosa...

---

Hoya macgillivrayi Ursprung: Claude River, Queensland, Australien. Sektion: Cystidianthus

1 2 3 4 5
Bilder av blommorna kan man ser HÄR

Helt plötsligen fick jag fnatt på mac! Via en säljare på Tradera fick jag köpa flera av hennes mac'ar eftersom hon ville bli av med dem. Bild 1 är en 'Pandandus Creek', en jättefin rotad planta som jag nu har planterat och hoppas att den ska trivas hos mig. Jag har även gett bort en okänd Mac till min yngste son som också är förtjust i hoyor och när jag köpte den fick jag även med en 'Massey River' bild 2 och 3: den var i dåligt skick så jag planterade den i ny jord och den har börjat växa som synes! Det innebär att jag hux flux fick mig fyra Macgillivrayi  - det blir spännande att se om de blommar nån gång! Blomningen är spektakulär med stora blommor i vinröda-rosa nyanser, men tydligen kan de vara svårblommade. Det blir en utmaning!

Uppdaterat: Massey River klarade sig inte. Övriga Macar växer fint!

Uppdaterat 2: Jag har nu endast den stora kvar (bild 1), har sålt resten - kände att jag inte ville ha så många Macar! Den jag har kvar växer jättefint och fort, den verkar trivas i mitt vardagsrumsfönster och min plan är att ha den på balkongen i sommar: där blir det varmt!

Namngiven efter sin insamlare William David Kerr Macgillivray

---

Hoya magnifica Ursprung: Morobe Province, Papua Nya Guinea. Sektion: Pterostelma


Bilden av blommn är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR

Har precis köpt denna hoya från Stenåsa och ser fram emot att få se dess blommor nån gång i framtiden.

Uppdaterat: den står och stampar men lever, så jag hoppas den tar sig...
Uppdaterat 2: för ett tag sen tog jag upp den ur krukan, tog bort exakt all mossa som fanns kvar och planterade om den i jord i en liten kruka. Nu har den äntligen börjat växa och få nya blad!
Namnet kommer naturligtvis av ordet magni'ficus = storartad och syftar förmodligen på blommorna.

---

Hoya memoria Ursprung: The memorial garden, Filippinerna. Sektion: Acanthostemma


Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler blombilder HÄR 

Några blad sticker ut över kanten på ampeln och det är en memoria, köpt via Tradera - fyra fina sticklingar som jag delade upp lite: en är satt på rotning och en gav jag bort till min son. Den ser pigg ut i ampeln som hänger skuggad i mitt skuggiga söderfönster, så jag hoppas den ska trivas där. Rosa blommor i flata klasar med lite söt doft, låter ju inte helt fel!

Uppdaterat: den verkar trivas och har börjat växa lite, men jag gav den en rätt stor kruka så det tar väl ett tag innan den rotat ut och börjar växa - den är fin i vilket fall som helst!

Namngiven efter The Memorial Garden, Manila

---

Hoya mindorensis Ursprung: Filippinerna
   
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler blombilder HÄR
Denna hoya har jag nyligen förvärvat från samma säljare som jag köpte Mac'arna från (macgillivrayi) - jag fick den som kompensation för Massey River som var i dåligt skick! Tackar för det! Jag vet inte vilken variant av mindorensis detta är - det återstår att se. Den står i ett norrfönster med morron- och kvällssol och ser ut att trivas. Det finns flera varianter av mindorensis och jag vet inte vilken detta är, men blommorna kan vara rosa, röda eller orange och även vita beroende på sort. Blommorna ser ut att vara lite håriga utifrån de bilder jag har sett.

Uppdaterat: den har börjat växa och ser pigg och fin ut!

Namnet härstammar förmodligen från ön Mindoro som tillhör Filippinerna och ingår i ögruppen Luzon - alltså 'från Mindoro'.

---

Hoya montana Ursprung: Papua Nya Guinea. Sektion: Angustialatus

   
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR  
Denna hoya är helt nyinköpt via Tradera. Fyra kraftiga och fina sticklingar som ännu står på rotning. En kraftigt växande hoya som jag har läst och jag ser fram emot blomningen som ska vara med cremefärgade blommor med svag doft... Den ska få växa i mitt sovrum, mycket troligt på väggen där den hänger och rotar sig just nu. Där hoppas jag att den ska trivas.

Uppdaterat: jag klippte ner den i mindre sticklingar, några klarade sig och den jag har kvar ser pigg och fin ut - så den borde komma igång bra i sommar... Jag tycker om dom mörkt gröna bladen, väldigt vacker form och härlig grönfärg.

Det latinska ordet monta'nus betyder 'det som växer på berg', men jag vet inte om det finns nån koppling till namnet på denna hoya - helt otroligt är det nog inte.

---

Hoya pubicalyx 'Pink Silver' Ursprung: Tayabas, Luzon, Filippinerna. Sektion: Hoya undersektion Hoya

2 3  
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR

Denna planta köpte jag också på Norells handelsträdgård i Njurunda för några år sen - bild 3 - och den har vuxit enormt - bild 1! Tyvärr har den inte blommat men jag anar att den har stått för soligt. Härom året fick den även ett kraftigt angrepp av ullöss, men jag lyckades få bukt med det och sen jag flyttade den till mitt nuvarade norrfönster med morronsol, ser den ut att trivas otroligt bra.

Namnet betyder 'mjuka hår på foderbladen'. Pubens = som är dunhårig. Namnsorten syftar till rosa blommor och silverspottade blad som på bild 2.

Kolla mina traderaauktioner HÄR

---

Hoya serpens Ursprung: Sikkim, Indien, Himalaya. Sektion: Hoya undersektion Hoya

1  
Bilden av blomman är lånad från nätet. Fler bilder av blommorna HÄR

En söt liten hoya med gröna blommor - kan det bli bättre? Den här lilla plantan - bild 1-  bytte jag till mig mot en limoniaca, den är helt nyplanterad och står i ett norrfönster, den ser ut att må bra. Gröna ludna blommor ska det bli på den här hoyan med parfymdoft! Har även köpt en serpens från Stenåsa - bild 2 - den är full av pedunklar så jag håller tummen för en blomma eller två!
Uppdaterat: plantan från Stenåsa klarade sig inte, den bara tynade bort mer och mer - har ingen aning om varför. Den lilla sticklingen mår bra däremot så jag sätter mitt hopp till den!

Namnet betyder 'krypande'

 ---

Hoya shepherdii Ursprung: Indien, Burma. Sektion: Hoya undersektion Hoya

   
Det här måste vara en av de mest blomvilliga hoyorna! Den blommar och blommar och sätter nya pedunklar hela tiden... den växer inte jättefort och den är lite spretig och ful i växtsättet, men jag gillar den verkligen. Den brukar kallas för bönhoya eftersom bladen ser ut som typ haricort verts! Blommorna doftar svagt men väldigt gott! Jag har min hängade ganska soligt och ser att blommorna blir aningens rosa i det läget, annars är de vitare.

Det jag hittar om namnet kan vara synonymt med 'näbb'. Det finns en näbbval som heter Tasmacetus shepherdii.

Kolla mina traderaauktioner HÄR

---

Jag har även en klon av H wayettii, men den tar jag i ett eget inlägg.


ANNONS
Av Tant Grön - 28 juli 2014 15:54

Jag har släktforskat i snart 25 år, inte hela tiden men väldigt frekvent under vissa perioder... dessutom har jag registrerat kyrkböcker åt min 'gamla' släktforskarförening och har läst text ner till 1700-talet, så erfarenheten finns av det. Därutöver har jag forskat åt andra bl a amerikaner och kanadensare som har sina rötter i Sverige, men som har haft svårt att tyda framför allt handstilarna men även språket. Jag har så mycket rutin nu att jag lätt listar ut hur jag ska hitta uppgifter när det krånglar.


Därför har jag kommit till det stadiet att jag börjar fundera på att släktforska åt andra mer professionellt, inte som ett levebröd, men ändå ta lite betalt för det. Jag har kollat runt bland folk som forskar på uppdrag och priset ligger allt ifrån 300 kr i timmen till betalt per generation. Tidsmässigt är det svårt att veta hur lång tid det kommer att ta, men samtidigt är det svårt att bevisa att man behövt det antal timmar man debiterar... därför tycker jag att det bästa vore att ta betalt per person. Om man ta betalt per generation så kan det fattas personer - oäkta fäder är inte helt ovanligt!


Så... jag har tänkt ta betalt per person och när jag räknat hit och dit och jämfört med vad andra tar betalt, har jag kommit fram till att 50 kr per person är en lagom summa. Det går ändå att beställa per generation, exempelvis att man vill ha fyra generationer så blir det max 56 personer = 2 800 kr. Två generationer som minimum till en startkostnad av 300 kr som betalas i förskott.


Jag tänker mig även göra en databas för varje uppdragsgivare som man sen kan exportera till en Gedcom-fil som man importerar i valfritt släktforskarprogram. Det går även att skriva ut på papper som listor eller antsedlar vilket kommer att kosta lite extra och om man vill ha Gedcom-filen på en skiva så kostar även det lite extra (rent självkostnadspris för skiva och porto, samma gäller för pappersutskrifter).


Priser blir alltså:

Startkostnad: 300 kr

50 kr per funnen person

Porto och självkostnadspris för CD/pappersutskrifter


Detta gäller för grundforskning i kyrkböcker och de uppgifter som jag forskar fram är personens:

  • Födelse- och dopdatum samt ort
  • Vigseldatum- och ort
  • Döds- och begravningsdatum och ort

70-årsregeln enl personuppgiftslagen gäller och senare uppgifter kan jag inte ta fram.


För den som vill ha mer uppgifter som t ex faddrar vid dop, dödsorsaker och andra uppgifter utöver grunduppgifterna, får vi göra upp om priset. När det gäller syskon och syskons makar samt barn gäller 50 kr per person.


Skriv en kommentar till det här inlägget om du är intresserad - lämna din mailadress så hör jag av mig. Kommentaren kommer inte att publiceras här på bloggen.

Av Tant Grön - 13 juni 2014 13:34

Ja, så fick då SVT och Radiotjänst backa på det här kravet om att folk med datorer ska betala TV-licens! Förslaget skulle aldrig ha genomförts, om du frågar mig. Det finns ju folk som HAR plikttroget betalat men SVT säjer att dom inte kommer att få några pengar tillbaka. Fast det återstår att se... "Vad gäller återbetalning av radio- och tv-avgift anges i 16 § avgiftslagen att överstiger en inbetalad avgift vad som ska erläggas enligt beslut som har vunnit laga kraft, ska överskjutande belopp betalas tillbaka. Av lagrummet följer således att den i målet aktuella radio-och tv-avgiften ska betalas tillbaka till AA."
Niklas Nygren drev sitt ärende mot Radiostjänst och vann och tack vare detta så fastslås att det inte är tillåtet att ta ut TV-licens för datorer, surfplattor och mobiler. 


Personligen har jag hela tiden hävdat att det här inte varit tillåtet. Folk skaffar inte datorer för att se på TV, datorer är inte ämnade för att se på TV och bara för att SVT valt att lägga ut hela sitt utbud på internet, eller gjort det tillgängligt via internet, så är det ju käpprätt åt h-e att dom sen kunnat komma och avkräva folk TV-licens. Jag har hela tiden ansett att om SVT vill ha betalt för sin internettjänst får dom fixa så att folk kan abonnera på dessa tjänster, precis som många andra TV-bolag gör. Då får den som vill ha utbudet via internet betala sitt abonnemang... men istället gick SVT ut och bestämde att ALLA med datorer, mobiler och surfplattor som kan ta emot deras sändningar skulle betala licens. Jävla tilltag, säjer jag och jag har vägrat i sten att betala själv! Tur det, kan jag ju säja nu...


En del anser att TV-licensen ska läggas på skattsedeln, men då är vi där igen: folk som INTE vill ha SVTs utbud måste ändå betala för det! Finns inget annat i den vägen som vi måste betala via skattsedeln och varför skulle SVTs utbud vara så viktigt att det borde betalas via skatten? Nä, för sjutton - fixa abonnemang så är problemet löst!

Av Tant Grön - 8 juni 2014 16:16

Joda, det kan man göra om man vill fast det handlar självklart om sätena!


Tog mig an ett uppdrag att sy överdrag till sätena på en Dodge, ett billigt alternativ till att klä om. Materialet är påslakan och fleecefiltar! Mall hade jag inte, så det var till att mäta och mäta och mäta, fnula och fundera, mäta och räkna och fundera femtielva gånger runt! Riktigt roligt må jag säja, fast det var endast framsätet som föranledde detta mätande och tänkande och räknande - baksätet var relativt enkelt.


Framsätet gjorde jag i en del, men ryggstödet var inte lika brett som sätet och ryggdelen skulle också gå ner på baksidan så klart och vara snyggt samt en del av bakdelen skulle sättas ihop med bakdelen av sätesdelen genom en glipa mellan ryggstödet och sätet. Trixigt? Ja, det krävdes en del tänkande innan jag fick till det. Jag sydde på resårband, lite bredare, på sätesdelen och satt knappar i ändarna - på ryggdelen gjorde jag motsvarande knapphål, förstärkte med en remsa jeanstyg som jag fick tips om av ett proffs, och gjorde en knappslå lika bred som glipan. När vi hade testad det hela så visade det sig att det skulle bli snyggare med en 'kjol' på nederdelen av baksidan eftersom det annars inte skulle täcka riktigt. Så det blev till att ta en och två funderingar till, men jag fick till det!


Så här blev det:

       

1. Påslakan som delats - 2. framsätet är tillklippt - 3. sidostyckena - 4. framsidan av framsätet

     

5. baksidan av framsätet - 6. Sidostycken nålade - 7. resårtamparna - 8. knappslån

9. resår runtom sätesdelen - 10. överdraget klart!


Dags att prova:

       

11. Inte helt täckt, ska justeras - 12. inte helt täckt här heller - 13. framsätet klart - 14. baksidan ryggstödet är justerat

   

15. Baksätet med kuddar - 16. och Dodgen är nydressad inför cruisingen i Hässleholm!

Av Tant Grön - 6 juni 2014 08:01

Ja, just det ja... Basinkomst! Fler och fler inser och anser att det är dags att på allvar börja lobba för att införa basinkomst, eller medborgarlön som det också kallas. Både i Sverige och ute i Europa är det nåt som börjar likna en folkrörelse, som trycker på mer och mer för ett införande av villkorslös basinkomst - en inkomst för alla medborgare, utan motkrav på prestation som det är idag för alla som har någon form av ersättning eller bidrag.


Enkelt kan man säja att varje medborgare ska få ett grundbelopp, många pratar om 8-10 tusen kronor i månaden och ett lägre belopp för barn under 18 år. Det finns olika varianter men jag personligen anser att basinkomsten (BI) ska ersätta dagens försörjningsstöd, sjukersättning, arbetslöshetsersättning, bostadsbidrag, studielån osv... och att man kan ta egna försäkringar som täcker upp vid arbetslöshet, sjukdom, föräldraledigt osv om man anser att BI inte täcker upp tillräckligt - som vilken försäkring som helst. Försäkringsbolagen kan säkert sno ihop nåt bra alternativ!


Om man då tänker att vi alla får ett grundbelopp på 10 000 kr i månaden, utan motkrav, utan krav på att söka jobb eller bevisa att man är sjuk... och att barnen får en lägre summa istället för barnbidraget/studiebidraget... hur kommer det att påverka oss?


En del tror att alla kommer att sluta jobba! Det tror inte jag. Hur många klarar av och vill leva på 10 000 kr i månaden? Det är förmodligen inte så många i det stora hela - dom flesta vill ha betydligt mer pengar för att vara nöjda och då är det jobb som gäller. Många anser i diskussionerna att 15 000 kr bör vara den nivå som BI ska ligga på, men vi är många i diskussionerna som anser att det är för mycket. Man SKA kunna leva på sin BI om man vill, men det ska vara en summa som täcker basbehoven, inte en summa som faktiskt ger ett visst överflöd. Och grundsumman bör räknas utifrån friska människor som kan jobba - när det sen handlar om sjuka och människor med olika funktionshinder ska det finnas ekonomisk extrahjälp att få, precis som idag. Men kostnaderna för sånt kan inte INGÅ i en BI - det måste finnas ett behov för att få extra stöd.


Men folk kommer att vilja jobba! Endera som anställd eller egen företagare, kanske på deltid men många människor ÄR behov av att ha det gott ställt och då krävs det en bra lön. Alla som klarar sig på mindre pengar kanske jobbar deltid, kanske hoppar in och jobbar timmar, kanske drar in extra pengar på hantverk, konst, musik eller vad det nu kan vara. Det finns många kreativa människor som idag inte kan leva på sin kreativitet utan måste ha ett lönearbete för att överleva, därför tror jag och fler med mig att kreativiteten kommer att flöda när människor får en grundinkomst som aldrig påverkas oavsett vad man gör. Man har sina (exempelvis) 10 000 kr varje månad oavsett hur det ser ut i övrigt.


Man kan ju lätt känna att detta är omöjligt att genomföra! Ja, det tyckte vi väl om månlandningarna också en gång i tiden... Faktum är att det absolut inte är omöjligt att genomföra bara viljan finns. Pengarna finns, det finns alla möjliga förslag till finansiering och det kan ju inte vara nån som tror att dagens system är särskilt billigt? Dagens system är kostsamt och stökigt och orättvist! MEN det krävs förmodligen ett politiskt beslut även om jag själv anser att det ska folkomröstas om det här och sen har politikerna bara att se att genomföra det. Därför tror jag att det viktigaste i det här är att skapa en folkrörelse så stark att det inte går att stoppa!


Det finns olika förslag på hur det ska införas: först en lägre nivå som höjs under några års tid eller att man inför det gruppvis dvs alla hemlösa, fattiga och dom som har det sämst får det först och sen införs det allt eftersom till övriga medborgare... en del anser att BI ska ligga på en låg nivå, kanske max 5 000 kr i månaden, men då är vi ändå kvar i dagens system där folk måste 'knekta' för att få mer pengar om man inte kan jobba och det tycker jag är värdelöst: då kan vi ha det som vi har det! Men, alla möjliga varianter finns, alla möjliga åsikter och för att kunna få till en folkoppinion måste man självklart bestämma hur det ska se ut. För tillfället kan jag tycka att det är det svåraste!


I en grupp på Facebook gjordes en undersökning om olika alternativ och där vill dom flesta att BI ska ligga på 10 000 kr i månaden för alla över 18 år, för alla under 18 år röstade dom flesta på 2 500 kr i månaden. Personligen tycker jag att det är ett bra förslag, en bra grund att planera vidare på. OM det sen kan bli dessa summor återstår att se...


När det sen gäller finansieringen finns det många förslag, men jag ska inte gå in på det eftersom jag inte är tillräckligt insatt. Men ATT det går att finansiera är helt klart! Sen finns det naturligtvis spekulationer av allehanda slag om hur människor kommer att bete sig och om hur det blir med jobben, kommer folk att jobba och hur mycket, kommer vi att få in tillräckligt med skatt för att BI ska funka... Självklart måste man ha helt klart med finansieringen innan man sätter igång, det krävs ju pengar, men att i övrigt spekulera i hur folk kommer att bete sig tycker jag är rätt ointressant. Det går inte att gissa sig till det - det visar sig!


Men det kan ändå vara idé att fundera på för var och en: vad skulle JAG göra om jag fick en basinkomst på exempelvis 10 000 kr i månaden utan motkrav? Ta en allvarlig funderare på det! 

Av Tant Grön - 5 juni 2014 15:48

Det är väl ingen om missat att läsa och höra om FAS 3, eller sysselsättningsfasen som det så vackert heter numera. Namnet ändrades sen riksdagen röstat fram ett stopp på anvisningar till FAS 3 för tre år sen - det enda som hände var att regeringen bytte namn på åtgärden! Fast alla säjer fortfarande FAS 3... och antalet deltagare ökar hela tiden. Till dags dato har bidragen till anordnarna kostat oss skattebetalare 5,5 miljarder kronor - sug på den!


Tyvärr finns det många som tycker att det är okej att folk arbetar gratis i FAS 3, men det konstiga är att få med arbete vill byta när man frågar om dom kan tänka sig jobba utan att få lön och riktiga villkor, semester, ob- och övertidsersättning osv... Det känns som att vissa tror att det är en viss sorts människor som befinner sig i FAS 3, att det är rätt åt dom att dom får jobba utan lön när dom inte lyckas hitta jobb! Men i dagens Sverige kan vem som helst hamna i FAS 3, det är ett faktum. Det finns folk som jobbar men ändå hamnar i FAS 3 pga att dom inte får jobba tillräckligt mycket för att få ihop till ett nytt villkor i A-kassan!


Det finns anordnare som lever på dessa bidrag och inte skulle ens existera om inte FAS 3 fanns. Blåelds VD Lasse Reuterberg anser att deltagarna i FAS 3 är oanställningsbara och tror inte att åtgärden försvinner med ny regering: personligen tror jag att han verkligen önskar att den blir kvar, så att kan fortsätta håva in 5000 kr per månad per deltagare i rena bidrag! Det ser så vackert ut när dom beskriver verksamheten, men snacka går ju - det är ändå handlingarna som räknas!   


Freekick är en av dom allra största FAS 3-anordnarna med 50 deltagare - det blir mycket pengar det! Några av deltagarna har fått jobb som handledare, men om jag får gissa så lär det vara bidragsanställningar...


Jobbfabriken med Ivan Daza i spetsen, är en ökänd anordnare som tjänat enorma pengar på FAS 3-bidragen!


Problemet är att så få får jobb! Antalet deltagare ökar hela tiden och ligger idag kring 35 000 (tusen!) personer. Arbetsförmedlingen anordnar regelbundet MÄSSOR för anordnarna där arbetslösa i FAS 3 förmodas hitta en plats att jobba gratis på, medan anordaren får BETALT! För mig känns anordnarmässor som slavmarknad: hitta en arbetslös - få betalt! Och det känns som att det är viktigare för AF att folk hittar en FAS 3-plats än ett jobb när man kommit så långt... En annan sak som är besynnerlig är att det är sekretess på vilka företag som tar emot deltagare, det är mycket märkligt med tanke på att bidragen tas från våra skattemedel!

Fast AF jobbar ju på regeringens uppdrag så man ska självklart skjuta på rätt mål!


Dock har det visat sig att dessa bidrag kan vara olagliga enligt EUs statsstödsregler! Man kan ju hoppas att pengarna kan krävas tillbaka!


Och vi får hoppas att en ny regering tar tag i det här till hösten och gör nåt vettigt för alla som är arbetslösa! Det går inte att trolla fram jobb, men man kan få ha en dräglig tillvaro medan man söker jobb och för många som befinner sig i FAS 3 idag, är situtaionen den att dom borde vara sjukskrivna eller ha sjukpension. Alliansen har ju friserat siffrorna genom att putta ut många från Försäkringskassan till Arbetsförmedlingen, trots att dom är för sjuka för att kunna jobba. Ett annat fenomen i kölvattnet av FAS 3 är att fler och fler tar ut sin pension i förtid, även om det blir knapert med pengar!


Alliansens arbetslinje har totalt kapsejsat!    


Det är dags att skrota arbetslinjen!

Av Tant Grön - 25 maj 2014 22:18

Jag har alltid tyckt om foton och att fota och på senare tid har jag skaffat mig en kamera av den lite bättre sorten. Här i området finns det mycket vackert att fota, speciellt under våren och nu på försommarn. Jag har varit ute på några fotorundor och tänkte dela med mig av det.


1. En sväng runt kvarteret:


           

Bild 1: en av många stora hästkastanjer i full blom. Bild 2: en liten snäcka hänger i dom torra fröskidorna från Gullregnet. Bild 3-5: Blåregn i pergolan på Tingstorget i Degeberga.

         

Bild 6-7: Hästkastanjeblommor med polinerare. Bild 8: rödblommig hästkastanj. Bild 9: vacker kombination av hästkastanj. Bild 10: avenbokens frön.

 

Bild 11: ett maffigt oxelträd med Degeberga kyrka i bakgrunden. Bild 12: från min balkong ser jag denna vy med delar av Degeberga backar i bakgrunden.


Fortsättning följer   

Translate

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön - filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Följ bloggen

Följ Tant Grön - filosoferingar över ditt å datt! med Blogkeen
Följ Tant Grön - filosoferingar över ditt å datt! med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se