Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg under september 2009

Av Tant Grön - 9 september 2009 07:08

Ja, när man försöker får lite begrepp om kokosfett alltså! Det verkar vara en lita djungel med olika märken och varianter. Själv har jag under senaste året köpt mitt kokosfett från Naturmedicinska Föreningen som i sin tur tar kokosfettet från BIOFOOD. Det kokosfettet är ekologiskt och vattenångat dvs det är helt smaklöst, men Naturmedicinska säljer även med smak, Extra virgin. Personligen vill jag inte att allt ska smaka kokos, därför föredrar jag det smaklösa - det är nyttan med fettet jag vill åt! Om jag vill ha kokossmak på nåt då köper jag flingor.


Men jag tänkte reda ut lite begrepp när det gäller kokosfett! Först priser och ursprung (där det har gått att få reda på). Några exempel:


Naturmedicinska Föreningen:

Från BIOFOOD. Urprung: Sri Lanka



Ekologiskt, vattenångat, ej blekt:

40 kr/400 gr

65 kr/700 gr


Extra Virgin, ekologiskt:

198 kr/480 gr

Beställs via mail: naturmedfor@hotmail.com


Crearome:

Ursprung: väntar på uppgifter


Ekologiskt, vattenångat:

115 kr/1 kg

33 kr/100 gr

410 kr/5 kg

74 kr/500 gr


Ekologiskt, kallpressat med kokossmak:

171 kr/1 kg

41 kr/100 gr

645 kr/5 kg

113 kr/500 gr


Örtapoteket:

Ursprung: Filipinerna

Ekologiskt, kallpressat, vattenångat:

69 kr/400 gr


Cocosa från Soma Nordic:  

säljs till ungefär samma priser överallt förutom att Top Formula har lågt pris på Extra Virgin vad jag har sett

Packas i Norge. Ursprung: väntar på uppgifter


Cocosa Extra Virgin (ej för upphettning):

Gymgrossisten:

169 kr/500 ml

Topformula:

144 kr/500 ml


Cocosa Pure (utan smak):

Gymgrossisten:

79 kr/500 ml

Topformula:

69 kr/500 ml


"Silverpaket":

Har svårt att hitta uppgifter om Unilevers silverpaket (annat än pris förstås men det känns inte intressant utan att ha alla andra uppgifter)

Tillägg:

Om Unilevers silverpaket som finns i affärerna, säjer Gunnar Lindgren:

 "Processen är densamma som för gamla margariner gjorda med härdade fetter. Jag är förvånad över att man behandlat denna fina råvara i en härdningsreaktor.

Unilever är den stora industrikoncernen som tillverkar kokosfett levererat i silverfärgade paket. Detta är förhållandevis billigt.

Avsikten är att omforma de omättade fetterna i råvaran till mättade fetter. I reaktorn reagerar de omättade fetterna med nickel och vätgas och dubbelbindningar på fettmolekyler sprättas upp. Tidigare behandlade man fetterna i reaktorn kort tid och då bildades transfetter - fetter som länge varit ifrågasatta. Genom att idag låta fetter vistas i reaktorn lång tid försöker man pressa ned halten av transfetter då en del övergår till fullhärdade mättade fetter. Detta kallar man "transfria härdade fetter". Men denna benämning är inte korrekt. Det finns en större eller mindre andel transfetter kvar även i fullhärdade fetter.

Nu är det så att man inte kan visa på hälsorisker med naturliga transfetter som finns i exempelvis mjölk. Men däremot i hög grad när det gäller de transfetter som bildas i en härdningsreaktor, s k industriella transfetter. De anställda inom margarinindustrin plågas av ökad förekomst av allergier och astma.


Det finns därför berättigade misstankar att det inte är själva transfettmolekylen som ger hälsorisker, utan en flora av mer eller mindre kända slaggämnen som bildas i den brutala kemiska miljön inne i en härdningsreaktor.

Vid raffinering av råolja till bensin och diesel används i stort sett samma metod med nickelkatalysator och vätgas. Då bildas exempelvis nickelkarbonyl, ett ytterst starkt cancerframkallande ämne som har det skarpaste hygieniska gränsvärdet i vår cancerlista. För de anställda vid raffinaderierna ser man bildning av nickelkarbonyl som ett allvarlig arbetshygieniskt problem. Finns detta ämne också i fullhärdade matfetter?
Andra ämnen som nämns som biprodukter och föroreningar i härdade fetter är s k positionella isomerer, aromatiska ämnen, polymeriserade syror, nickelsåpa, koordinerade komplex m m. Det finns även skäl att fråga sig om andra naturligt förekommande ämnen i ett fett också förändras och blir riskabla för hälsan, t ex ombildning av vitaminer, antioxidanter, fosfolipider osv?


Att man idag fullhärdar fetter ("transfria fetter") är inget steg framåt, utan kan vara ett steg bakåt. Fettet är då längre tid i reaktorn och risken är då större att riskabla ämnen bildas."



Alba 

Ursprung: väntar på uppgifter

32 kr/kilo hos City Gross Kungens kurva (finns på andra ställen också men detta är den prisuppgift jag har fått)


Skillnaden på extra virgin och pure verkar vara att virigin har smak av kokos medan pure är smaklös. Fast där varierar uppgifterna - det finns virgin kokosfett som också är smaklöst. Kan vara svårt att reda ut det här... Men enligt uppgifter ang Cocosa så gäller detta:


Extra Virgin betyder att oljan kommer från den första pressningen som görs inom två timmar efter det att kokosnöten öppnats. Extra Virgin pressas skonsamt av det färska fruktköttet och kokosmjölken från handplockade kokosnötter när näringsinnehållet är optimalt. Med hjälp av modern, patenterad teknologi, har man lyckats att extrahera olja samtidigt som man bevarar  hjälpämnena som underbygger fettsyrornas terapeutiska effekt, som antioxidanter, vitaminer och mineraler*. Det används ingen värme eller kemiska ämnen – varken före, under eller efter pressningen. Detta ger en olja med en naturlig hållbarhet och en härlig doft och smak av kokos.


Den kallpressade oljan, Cocosa Extra Virgin, är helt intakt efter pressningen med alla vitaminer, mineraler och antioxidanter*, den klarar lägre temperaturer men man bör ej steka med den. (NOT: Enligt Crearome kan man använda deras kallpressade kokosfett med smak till matlagning. Det borde rimligtvis vara samma typ av kokosfett man pratar om.)


Cocosa Pure är skonsamt raffinerad och klarar därför högre temperaturer som förekommer i samband med stekning. Den skall dock inte hettas upp så att den ryker, det mår ingen olja bra av.

Källa


*Dock finns inga uppgifter om mineraler och vitaminer (annat än E-vitamin) i kokosolja så där ska man nog vara skeptisk och se det som ett försäljningstrix (som med Himalyasalt). Kokosfett innehåller generellt lite antioxidanter enligt Paulùn fast den kallpressade innehåller förhållandevis mest. Så man äter inte kokosfett främst för antioxidanterna utan för dom goda fettsyrorna! Enligt honom är det även helt okej att använda "silverpaketen" från affären, nåt som många andra anser att man ska undvika.Vill man äta ekologiskt kokosfett ska man självklart undvika "silverpaketen" annars är det bl a uppgifter om att kopran som man använder kan vara dålig och att detta kokosfett då är av sämre kvalité. Som det ser ut är dyrare kokosfett pressat ur färskare kokosnötter än dom som "silverpaketen" är tillverkade av.


---


Enlig Shenet innehåller kokosfett:

 

Mättade fettsyror 90-95 %

• Laurinsyra 39-60 %

• Myristinsyra 15-23 %

• Kaprylsyra 8 %

• Palmitinsyra 6-11 %

• Kaprinsyra 6 %

Stearinsyra 1-5 %

Enkelomättade fettsyror 5-10 %

• Omega 9: Oljesyra 2-11 % 

Fleromättade fettsyror 2-3 %

• Omega 6: Linolsyra 1-2 %

Fosfor: Rikt på fosfor, som ger pärlemorglans. Inga närmare uppgifter.

E-vitamin: Runt 0,02 % naturligt d-alfa-tokoferol, d.v.s 20 mg per dl.


Raw Food säljer olika varianter av kokosfett. Raw Food har nu även ett kokosfett som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, finns från 340 ml till 2,5 l. Läs mer HÄR


"I sin bok ”The coconut oil miracle” visar Dr. Bruce Fife att kokosnötolja/smör inte innehåller något kolesterol och skyddar därför hjärt-kärlfunktionen. Här följer några av kokosnötoljans hälsoeffekter:

Kokosnötolja:

- innehåller hormonerna pregnenolon, progesteron och DHEA som kan bromsa kroppens åldringsprocess.

 - förbättrar matsmältningen och underlättar kroppens upptag av fettlösliga vitaminer och aminosyror.

 - förstärker immunförsvar och avväpnar virus, bakterier och svamp som angriper kroppen.

 - förbättrar blodsockernivån och kan därför mildra hypoglykemi.

 - är en stark antioxidant.

 - hjälper kroppen att på ett effektivt sätt ta tillvara på essentiella fettsyror (omega-3, 6 och 9). Om kokosnötolja intas i samband med omega-3 rik föda fördubblas dess hälsoeffekter."



Så lite olika bud är det ju... Men oavsett bud kan man ändå konstatera att kokosfett ÄR hälsosamt!


---


Nästa steg är att förklara hur kokosfett tas fram vid tillverkning. Själva framställningen av kokosfett kan gå till på flera sätt beroende på vilken form att kokosfett man ska få fram. Eftersom jag är av naturen lat lägger jag in länkar istället för att skriva själv! Kan även vara bra eftersom då kan var och en göra sin egen tolkning av texterna - dom är på Engelska dock.


Odling av kokosnötter

Framtagning av kokosfett


Det känns som att man kan sammanfatta det hela med att svindyrt kokosfett inte är nyttigare än det som har lite lägre pris. Vad som skiljer är smak och ev konsistens  och om det är eko eller inte. Det som kan skilja i kvalité från det allra billigaste kokosfettet verkar vara kvalitén på råvaran och ev hanteringen vid pressning (RBD enl Wikipegia då man tillverkar kokosfett av kopra dvs torkat kokoskött istället för färskt, om jag fattat rätt). Dock verkar det som att inget kokosfett idag är hårdraffinerat enligt beskrivningen som finns på Shenet.


Tillägg:
Enligt Gunnar Lindgren är det endast naturligt kokosfett som är okej att äta, eftersom deodorisering - borttagande av smaken i kokosfettet - en process som framkallar cancerframkallande ämnet PAH. Man hettar upp fettet till över 200 grader och detta framkallar PAH - Polycykliska aromatiska kolväten


Jag har säkert missat nåt och tar gärna emot kommentarer och tillägg! Uppgifter som jag väntar på läggs in omgående när jag får dom!

Av Tant Grön - 7 september 2009 14:56

Igår gjorde jag goda fläskfärsbiffar som jag åt med en redig klick hemgjord majonäs!


Detta blev fem biffar:


400 gr fläskfärs

2 ägg

1 ask Creme Bonjour Bleu

Salt och peppar


Färsen fick stå en stund innan jag stekte biffar. Lite lös färs, men låter man biffarna stekas en rejäl stund innan man vänder så går det bra.


I majonäsen hade jag en del rapsolja och två delar kokosolja, det blev superbra tycker jag. Inte lika tjock som vanlig majonäs men jättegod! Annars grundrecept på majonäs.


Av Tant Grön - 6 september 2009 15:06

Fick tips via Kostdoktorn och Kenneth Ekdahl om Möllers tran, fiskleverolja med naturlig D-vitamin. Alltså INTE fiskolja...Fiskolja innehåller inte D-vitamin.

Det pratas mycket nu om hur bra D-vitaminer är för vår hälsa, att högt intag av D-vitamin kan hjälpa oss undvika att bli förkylda t ex. Naturligtvis finns det industriellt tillverkad D-vitamin att köpa, men jag kände att jag helst skulle vilja ha en naturlig produkt. Inte för att tranet innehåller speciellt hög andel D-vitamin, men ändå. Tranet innehåller också A- och E-vitamin, EPA och DHA (dvs Omega-3-fettsyror).

Därför var jag tvungen att ställa en fråga om det här hos Kostdoktorn och efter några inlägg hit och dit så kom vi fram till att det faktiskt KAN vara möjligt att tranet haft denna effekt efter enbart några dagar! Det är den enda kostförändringen jag gjort senaste veckan...

Vad skulle detta kunna innebära? Kanske ska människor med synproblem prova med tranet? Åldrandet har ju viss inverkan på våra ögon och gör så att vi ser sämre, många är det ju som behöver progressiva glas när det blir lite äldre även dom som inte haft glasögon tidigare (jag har haft glasögon sen unga år). Kanske barn ska äta tran för att motverka synförändringar? Tanken är intressant eller hur?

Lite fakta, citerat från Kostdoktorn och Kenneth Ekdahl:

"EPA och DHA är ju viktiga för att cellmembran skall fungera som de skall, och sannolikt för att ögats lins skall hålla sig så flexibel att ögats muskler skall kunna ändra linsens tjocklek och därmed brännvidd så att man kan fokusera på olika avstånd. Både sådana och andra åldersrelaterade synfel har sannolikt även en inflammatorisk komponent och där hjälper ju också EPA och DHA till, och även D-vitamin."

Av Tant Grön - 5 september 2009 18:35

Ja, nu fasen är det fettkrig på hög nivå i media!! LCHF får kritik så det stänker om det och Annika Dahlkvist står som slagpåse såklart. Meeeen, vi är många som vet att hon har rätt! Och det är väl så att det stora etablissemanget också har upptäckt att det här med LCHF-kost håller på att manövrera ut både diabetesmediciner och flunsavaccin plus en hel del sjukdomar.


Dr D har knackat hål på bubblan där pengar styr och det blir naturligtvis ett sjuhelsikes liv!! Tyvärr blir hon beskylld för både det ena och andra och självklart ska var och en ha sin egen åsikt. Men att påstå att hon tjänar pengar på det här och att det enbart är därför hon försöker att få folk friskare, ja det är liksom övertramp i den högre graden. Det skulle ju vara bra om media vore lite mer påläst innan man brakar åstad med såna påståenden.


Meeen, vi får se vem som skrattar bäst i den här frågan... Nu är det hårda bandage med eldgivning från alla möjliga håll, men som sagt... många känner sig hotade av att det kanske kanske blir så, att fler och fler upptäcker hur LCHF-kost håller dem friska och gör så att folk går ner i vikt!!  Tänk om det verkligen är så, på riktigt!! Att LCHF-kosten gör folk friska - hur påverkar det hela medicinindustrin och sjukvården? Fundera på det... 


Klart att grisen skriker när den ska slaktas!!


Av Tant Grön - 4 september 2009 19:36

Ja, nu har min gamla omröstning  varit igång över ett år - dags för nåt nytt, tycker jag.


Resultatet av min omröstning:


Vad gör DU med dina 30 000 dagar i livet?

12.4 %  Tar dan som den kommer, hope for the best!     

0.7 % Planerar varje dag i minsta detalj för att vara säker på att hinna allt!    

40 % Försöker leva så att jag känner mig nöjd med mig själv...      

23.4 % Gör så gott jag kan!   
 3.4 % Låter ödet styra!   
 6.9 % Väljer aktivt vad jag ska fylla tillvaron med!   
 0.7 % Hoppas på att nån annan ska fixa allt åt mig!   
 9 % Lägger mitt liv i Guds händer...   
 3.4 % Annat....   

Totalt har 145 personer röstat.
Omröstningen startade 2008-05-07


Av Tant Grön - 2 september 2009 13:45

Åh jaaaa, äntlingen har jag handlat lite grejer från Lush igen! Har haft lite knapert med kulor ett tag, så priot har inte legat högst på sånt precis, men förra veckan fick jag hem ett paket full av väldoft! Mmmm... man blir beroende av Lush!


Min schampokaka hade tagit helt slut och jag var tvungen att köpa schampo på affärn - hemska tider! Mitt hår var lika ledsamt som jag innan jag väl kunde köpa ny schampokaka från Lush, eller det blev två denna gång. Det blev Godiva och Hybrid: båda är lika bra på olika sätt. Jag har bestämt mig för att varva när jag tvättar håret, dvs ena gången med Godiva och nästa gång med Hybrid. Har testat Karma komba tidigare, men dessa två nya för mig verkar precis lika bra.


Duscholjan var också slut, men som tur var hade jag kvar av tvålen som jag köpte förra gången och det klarade jag mig på. Nu har jag två flaskor duscholja i badrummet: Flying Fox såklart, som jag inte kan vara utan, och Tramp som är ny för mig.


Mer blev det inte denna gång från Lush men schampo och duscholja är viktigast för mig. Jo, förresten... en karmatvål blev det också - den är standard på mitt tvättställ!


Så nu är både håret och kroppen glada och även mitt doftsinne jublar!!

Av Tant Grön - 2 september 2009 08:51

Fick en länk till denna film - titta och bilda dig en egen uppfattning, är mitt tips!

Av Tant Grön - 1 september 2009 08:53

Jag brukar kika in hos Daddy mellan varven. Det är lika frustrerande varje gång! Frustrerande att läsa om hur barn förvägras att tillbringa tid med sina pappor, hur pappor fråntas rätten att umgås med sina egna barn.


Hur är det möjligt att ett land som Sverige tillåter sånt här? Det finns pappor som inte vill umgås med sina barn - då blir det ett himla väsen! Men vad händer när mammor med alla medel ser till att papporna inte får umgås med sina barn? Ingenting verkar det som - åtminstone är det väldigt vanligt att det inte händer nåt. En mamma kan tydligen ljuga hur mycket som helst och ändå bli trodd!


Hur är det möjligt att man som mamma förvägrar sina barn att umgås med sina fäder? Hur funkar en sån person? Det måste ju vara nåt alldeles enormt stort fel i skallen på en sån människa! Lika stort fel som på fäder som inte vill umgås med sina egna barn. Alla paddlar är liksom inte i...


Undrar om såna här människor nånsin tänker ur barnets perspektiv... Förmodligen inte. Det måste vara helt egoistiskt tänkande. Men hur ego var man när man såg till att dessa barn blev till? Ja, det finns naturligtvis fall där barn har blivit till utan att det var tänkt från början, men man har ju ändå ett ansvar. Barn blir ju inte till av sig själva! Det krävs en man och en kvinna som har samlag för att det ska vara möjligt... fast det vet väl alla?


Det som upprör mig mest är att så många inte inser vad det verkligen innebär att skaffa barn. Vilket ansvar det är och att största ansvaret ligger i behandlingen av barnet. Att låta barn ha tillgång till båda sina föräldrar, trots att föräldrarna inte bor under samma tak, är den absoluta grundbulten om du frågar mig. Om sen den ene föräldern väljer att inte ha så stort umgänge med sina barn är en annan sak, men barnen ska ändå ha fri tillgång även till den föräldern. Tyvärr är det många barn som aldrig får uppleva detta.


Dessutom blir många barn mycket illa behandlade av samhället. Läs om Ricky på Daddys sida - kan man inte gråta blod, när man läser sånt? Även Daddys dotter blir pga av samhället fråntagen sin egen far... Man vill nästan inte tro att sånt händer, eller hur?


Det är lätt att tro att barn har fått det så mycket bättre i vårt samhälle jämfört med "förr i tiden", men när jag läser Daddys blogg känns det som att det är precis tvärtom.  Hur är det möjligt?


Kan ju tillägga för den som inte vet, att jag har själv tre nu vuxna barn och är skild. Bara som en liten referens till mina åsikter... 



Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards